کامپوزیت های non-vita shade و تک shade ، موضوع بیست و دومین اپیزود از پادکست مارتنزیت ( martensite ) می باشد که در دنتوکورس منتشر شده است.
پادکست مارتنزیت ( martensite ) متعلق به خانم دکتر کیانا شکفته، متخصص مواد دندانی میباشد.
تو این اپیزود به این موضوع پرداخته میشود که:
✔️کاربرد اپسیتی های مختلف چیست؟
✔️چگونه کامپوزیت های non-vita shade را کدنگاری کنیم؟
✔️انتخاب رنگ در کامپوزیت های vita-shade و non-vita shade چه شباهت و چه تفاوت هایی دارد؟
✔️ آیا کامپوزیت های single shade واقعیت دارند؟ مکانیسم عملکرد آن ها چیست؟ به چه نکات بالینی حین کار با این کامپوزیت ها باید توجه کنیم؟
✔️برای رسیدن به ترمیم زیبا به چه نکاتی کلینیکی باید توجه کنیم؟
فرم متنی این پادکست :
استفاده از کامپوزیتهایی با اپسیته بالا یا اپک معمولا بادو هدف انجام می شود:
- پوشاندن رنگهای غیردلخواه
- پوشاندنshow through ها
وقتی بایک کامپوزیت جدید مواجه میشوید و نام گذاری آن بامعیارتوصیف رنگ همیشگیvita نیست یا اطلاعات بیشتری نسبت به آن دارد، باید یک روال را طی کرده تا به نتیجه دلخواه رسید.متوجه شدن بعضی از کامپوزیت های non-vita shade مشابه رمزگشایی کدهای کامپیوتری بوده و جالب است پس درگیر کلمات نباشید که در بعضی از جاها گفته شده اپک، پس چرا شما می گویید به جای دنتین به کار ببرید!
امروزه کامپوزیت هایی هم هستند که ادعا می کنند با یک کامپوزیت می توانید دندان هایی با رنگ های مختلف را ترمیم کنید. این کامپوزیت های تک shade می تواند کامپوزیت های خوبی باشند به شرط اینکه مکانیسم و کاربرد آن ها را بدانیم و توقع اشتباه از آن ها نداشته باشیم.
در اپیزود قبل در مورد مبانی نور و رنگو کامپوزیتهایvita shade صحبت شد و در این اپیزود در مورد کامپوزیت های non-vita shade و کامپوزیت های تک shade صحبت خواهد شد.
در اپیزود قبلی گفته شد که با معرفی تکنیک های لیرینگ کامپوزیت و ایجاد یکترمیم طبیعی با استفاده از ساختارهای لایه لایه کامپوزیت، کامپوزیت های متنوع تری به بازار عرضه شدند. این کامپوزیت ها بر اساس دو معیار اصلی طبقه بندی می شوند که اولین معیار، سیستم توصیف رنگ کامپوزیت است. در قدیم تمام کامپوزیت ها براساس سیستم توصیف رنگ vita عرضه می شدند. اما امروزه بعضی از کامپوزیت ها مثل کامپوزیت A2 شرکت تری ام بر اساس همان سیستم توصیف رنگ vita عرضه می شوند.امابعضی دیگر از شرکت ها از سیستم هایی خارج از سیستم توصیف رنگ vita برای محصولاتشان استفاده می کنند، که به این کامپوزیت ها اصطلاحا کامپوزیت های non-vita shade گفته شده که در ادامه راجع به آنها صحبت خواهد شد.
دومین معیار اپسیتی این کامپوزیت ها بود. طیف اصطلاحاتی که شرکت ها برای اپسیته کامپوزیتشان استفاده می کنند متفاوت بوده اما معمولا در هر شرکتی یک یا چند نمونه از این اپسیته ها وجود دارد. همانطور که گفته شد کامپوزیت انسیزال ترنسلوسنت ترین بوده و سپس کامپوزیت Enamel ، کامپوزیت یونیورسال یا بادی، کامپوزیت دنتین و کامپوزیت اپک یا اپکر ها به ترتیب از کاملا ترنسلوسنت به کاملا اپک بودند. اما هر شرکتی احتمالا همه این ها را نداشته و گاهی اسم هایشان را جابه جا استفاده می کندبنابراین باید دقت شود که دقیقا منظور آن چیست.
از جمله کاربرد آن ها:
همانطور که گفته شد استفاده از کامپوزیت هاییبا اپسیته بالا یا کامپوزیت اپک معمولا با دو هدف انجام می شود و اکنون می دانیم کامپوزیت های با اپسیته بالا یا اپک بدین معنی است که نور را از خود تا حدودی عبور داده و یا به طور کامل عبور نمی دهد.
کاربرد اول آن زمانی است کهبرای پوشاندن بدرنگی های دندانی ویا زمانی که نیاز به تغییر رنگ زیادی بوده و برای مثال بخواهیم در حد چند shade رنگ یک دندان را تغییر داده و رنگ زیرین دیده نشود، از این کامپوزیت ها استفاده می کنیم.ویا مثلا در جایی که بخواهیم رنگ فلز در یک روکش PFM پوشانده و سپس با کامپوزیت ترمیم شود. به طور خلاصه کاربرد اول آن پوشاندن رنگ غیر دلخواهزيريناست.
کاربرد دوم این کامپوزیت های اپک می تواندپوشاندن show through ها و جلوگیری از خاکستری به نظر رسیدن ترمیم باشد. منظور از show through نواحی است که قسمت باکال و لینگوال دندان کاملا قرار است با کامپوزیت بازسازی شود برای مثال اگر در یک دندان قدامی قسمت مزیالی کاملا از دست رفته باشد و بخواهیم این ناحیه را با کامپوزیت بازسازی کنیم اگر ازلايه کامپوزیت اپک یا کامپوزیت هایی با اپسیته نسبتا بالا در ضخامت های بیشتر استفاده نکنیم، بعد از به پایان رسیدن ترمیم نور از کامپوزیت عبور کرده و سایه خاکستری حفره ی دهان دیده می شود که یک نمای نامطلوبی به ترمیم می دهد.بنابرايندر هرجایی که show through وجود دارد باید از کامپوزیت های اپک یا کامپوزیت های با ضخامت های بالاترِکامپوزیت های با اپسیته بالا برای پوشاندن آن ناحیه استفاده کرد. مثال دیگر آن در بستن دیاستم است که یک ناحیه را می خواهیم کامل با کامپوزیت بپوشانیم حتما این ها مورد نیاز هستند.
اما کامپوزیت های کاملا ترنسلوسنت معمولا در بازسازی بخش مینای دندان و به خصوص در دندان های جوان به کار می روند که نمای طبیعی و نچرالی به دندان می دهند. چرا که ویژگی مشابه مینای دندان رادارند. در لیرینگ کامپوزیت با این لایه خیلی می توان بازی کرد تا به دندان نمای طبیعی داده شود.
همانطور که گفته شد دو معیار اصلی در توصیف خصوصیات کامپوزیت داریم در قدیم کامپوزیت ها فقط براساس معیار اول یا همان توصیف رنگ طبقه بندی می شدند اما امروزه با پیشرفت کامپوزیت ها و گسترش تکنیک های لیرینگ در محصولات معمولا نام گذاری ها از ترکیب اپسیتی و سیستم های توصیف رنگ انجام می شود که اصطلاحا به این کامپوزیت ها کامپوزیت های non-vita shade گفته میشود و نتیجه نهایی کار، از ترکیب این لایه های کامپوزیت به دست می آید.
وقتی با یک کامپوزیت جدید مواجه می شوید و می بینید که نام گذاری آن با معیار توصیف رنگ همیشگی vita نیست یا اطلاعات بیشتری نسبت به آن دارد روالزیر را طی کنید.
اول از همه از بروشور کامپوزیت و یا روی بسته بندی،shade guideآن را پیدا کنیدو اگر پیدا نشد اسم کامپوزیت را به همراه کلمه shade guide را در گوگل سرچ کرده و shade guide آن را دانلود کنید و بعد اپسیتی های مختلف آن را پیدا کنید و ببینید آن کامپوزیت چند نوع اپسیتی دارد. در مرحله بعدی اپسیتی ها را به ترتیب از اپک ترین تا ترنسلوسنت ترین برای خود مرتب کنید.اپک ترین دسته معمولا به عنوان اپکر بوده و برای پوشاندن بدرنگی ها و show through ها استفاده می شود و با هر اسمی که بعضی با نام اپکر و بعضی دیگر با نام اووو یا دنتین گفته می شود تفاوتی نمی کند. مهم این است که بیشترین درجه اپسیته را دارد. درجه بعدی اپسیته جایگزین لایه عاج است.دسته بعد ترجایگزین لایه مینا است و شاید برند شما یک نوع کامپوزیت با ترنسلوسنسی بسیار بالا به عنوان لبه انسیزال هم داشته باشد. حالا شما هستید که می توانید براساس تعداد اپسیتی تصمیم بگیرید . ممکن است یک کامپوزیتی فقط دنتین و انامل داشته باشد؛ممکن است یکی دیگر اپک و دنتین و انامل؛ و یا دیگری ممکن است دنتین و انامل و انسیزال داشته باشد؛ این شما هستید که باید تشخیص دهید کدام یک از این ها را انتخاب می کنید. و در هر دسته از اپسیته ممکن است کامپوزیت کروماهای مختلفی داشته باشد که این کروماها یا مثل vita shade کلاسیک با اسم های A1 و A2 و… مرتب می شوند یا ممکن است با عباراتی مثل light ، Medium، Dark و یا هر عبارت دیگری مشخص شده باشند. مهم این است که ما مفهوم آن را بفهمیم که منظور از این عبارات در این کامپوزیت چیست.
پس در محصولات، ما اصطلاحاتی داریم که مربوط به هر شرکتی است. در ادامه راجع به چندتا از برند های بازار توضیح داده خواهد شد.
برای مثال کامپوزیت کاریزماتوپاز شرکت کولزر سه تا دسته اپسیتی دارند. دسته اول اپک ودنتیناست که این دسته در اصل نقش آن لایه اپک یعنی بیشترین اپسیتی را ایفا می کند که گفته شد نقش آن ها در پوشاندن بدرنگی ها و یا نشان دادن show through ها است.
کامپوزیت های موجود در این دسته خود در ۴ مدلOD،OM،OLوOB عرضه می شوند که این کلمات مخفف Opaque bleachبوده که مربوط به دسته رنگیBleach است .OLو OM و ODمعرفی میشوند و خود این ها کروماهای متفاوتی دارند و مخفف light، Medium، و Darkهستند.
دسته دوم اپسیتیاین کامپوزیت کاریزماتوپاز، کامپوزیتیونیورسالی است که ترنسلوسنسی متوسطی داشته و این دسته مشابه vita shade در چندتاshadeِ ِ A1، A2 ،A3، A3.5،A4،B1،B2،B3،C2 و همچنین bleach عرضه می شود. این دسته از اپسیتی کامپوزیت جایگزین بخش عاجی دندان معمولا استفاده می شود.این کامپوزیت ها یک دسته اپسیتی سومی دارا می باشند که مربوط به دسته انسیزال بوده و کمترین ترنسلوسنسیرا دارد و معمولا جایگزین قسمت مینایی محسوب میشوند؛ که این دسته خود در دو نوع clear و clear opalموجود است. بنابراین ممکن است مانند کامپوزیت کاریزماتوپاز یک کامپوزیتی را دیده و در ابتدامتوجه نشوید کهOMنوشته شده روی آنبه معنی قرار داشتن در دسته Opaque است. بنابراین به عنوان یک کامپوزیت نسبتا اپک و اپکر می توان از آن استفاده کرد منتهی در کرومایMedium .
نکته مهم در بازسازی زیبایی ترمیم های کامپوزیت به خصوص در جوان ها و در تمام افرادی که ضخامت مینای بالایی دارند این است که مینای دندان را تا حد امکان به صورت طبیعی بازسازی کنیم. یکی از ویژگی های مینا خاصیت اپلسنسی است. نام این خاصیت از یک سنگ قیمتی اپل گرفته شده که درخشندگی خیلی بالایی داشته، کامپوزیت هایی با خاصیت اپلسنسیمی توانند جایگزین خوبی برای مینای دندان باشند و می توانند درخشندگی خوبی به ترمیم بدهند. بنابراین برای مثال در جایی که گفته می شود کامپوزیت clear opal است منظوراینبوده که این کامپوزیت خاصیت اپلسنسی دارد.
ویژگی بعدی که در ترمیم های کامپوزیت اهمیت دارد خصوصیت فلورسنسی است. این خصوصیت بدین معنی است که یک ماده ای بتواند نور فرابنفش را گرفته و با برخورد نور فرابنفش به ماده، به صورت نور مرئی بازتاب کند. چون دندان طبیعی این خاصیت فلورسنسی را دارد، کامپوزیتی که به عنوان جایگزین دندان می خواهیم استفاده کنیم هم باید این ویژگی را داشته باشد؛ که البته امروزه بیشتر کامپوزیت ها این ویژگی را دارا می باشند.
در مورد بعضی از کامپوزیت ها، برای مثال کامپوزیت اسنشیا برند جی سی کاملا از عبارات و تقسیم بندی های مخصوص این شرکت استفاده شده است و دیگر اثری از تقسیم بندی vita shade در داخل آن دیده نمی شود.
در این کامپوزیت ازاعتباراتی مثلU,ML,LD,MD,DD,LE,DEاستفاده شده است که بعد از خرید مشاهده می شود به جای A1و A2 روی این کامپوزیتDD نوشته شده است. در نگاه اول ممکن است این کامپوزیت ها کمی گیج کننده به نظر برسند. اما وقتی دقیق شویم و مراحل گفته شده را طی کنیم متوجه می شویم مفاهیم آن ها آنقدر سخت نیستند.
در این کامپوزیت ها ما با ۴ دسته اپسیتی مواجه هستیم. شامل ML که مخففMasking liner است که به آن دسته ای گفته میشودکه اپسیتی بالاتری از بقیه داشته و برای ماسک کردن و پوشاندن بدرنگی ها از آن استفاده می شود.زمانی که برای پوشاندن بدرنگی ها استفاده می شود بدین معنی است که نباید نور از آن عبور کند و بدرنگی ها مشخص شود کهمشابه همان دسته اپک است.
دسته بعدی کامپوزیت های این برند دسته Dیا دنتین هستند، دسته دیگر دسته Uیا یونیورسالو نهایتا دسته Eیا انامل ها است که به ترتیب اپسیته های کمتری دارند. در دسته انامل و دنتیناین برند هر کدام بر اساس کروما باز چند نوع مختلف دارند؛ برای مثال دسته انامل دو نوع Dark Enamel وLightEnamel دارد که مشخص است که Dark Enamel شدت رنگ یا کرومای بالاتری از lightEnamel دارد یا مثلا در دسته دنتین۳ نوع Light, Medium,Dark وجود دارد که مخفف آن می شود LDیعنی Light dentin ،MDیاMedium dentin وDDکهDark dentin است.
در اینجا یک کامپوزیتی هم به نام کامپوزیت یونیورسال وجود دارد که کلمه کامپوزیتیونیورسال،مفاهیم مختلفی در کامپوزیت دارد که در اپیزودهای بعد بیشتر راجع به آن صحبت خواهد شد.
در این قسمت اگردر رابطه باshadeکامپوزیتی از این عبارات استفاده شد یعنی از لحاظ اپسیته ، معمولا یااپسیتی متوسطیو یارنگ معمولی هم دارد وبرای ترمیمهای تکلایه ای که زیبایی خیلی در آن مطرح نیست معمولا ازآن استفاده میشود. بنابراین اگر مفهوم اپسیتی و معیارهای توصیف رنگ مثل Hue, choroma, value که در اپیزود قبل راجع به آن صحبت شد کنار هم گذاشته شود می توان به راحتی عباراتی که در کامپوزیتهایnon-vita shade به کار رفته می شود را متوجه شد.
برای مثال برند وکو در بعضی از انواع کامپوزیتهایشاز عباراتTL,TN,TD,HT,HO,O1,O2,O3,O4,O5,O bleachاستفاده میکند. در مرحله اولاین کامپوزیت ۵نوع اپک یا Oدارد کهاین ۵ نوع اپکخود کروماهای متفاوتی دارند که از O1 تاO5است. یک دسته اپسیتیTوجود دارد که به جای ترنسلوسنت استفاده می شود که خود دارای انواع Light, Normal, Dark است که باز هم در کروما با یکدیگر متفاوت هستند که بنابراین TLمخفف ترنسلوسنت لایت،TN مخفف ترنسلوسنت نرمال و TDمخفف ترنسلوسنت دارکاست. همینطور دو دسته دیگر هم به نام HT یا High Translucentیعنی دسته ای که بیشترین ترنسلوسنسیو شفافیت را برای لبه انسیزال داشته و دسته دیگر به نام HO یا Highly Opaque است؛که به عنوان اپکر گفته شد که این ها برای پوشاندن بدرنگی ها استفاده می شوند. پس به ترتیب High Opaque ها به عنوان اپکر، ۵ تا کرومای اپککه با O1تا O5 بودند به عنوان لایه دنتین، ۳کرومای Tبرای لایه اناملو در نهایتا هم HT یا High Translucent به عنوان لایه کاملا ترنسلوسنت برای لبه انسیزال استفاده می شود. پس درگیر کلمات نباشید که چرا گفته می شود ازOpaque 1, Opaque2 به جای دنتینبه کار رفته شود، چون یک لایه از آن اپکتر همبرای پوشاندن بدرنگی ها وجود دارد.
حال سوالی که پیش می آید این است که آیا نحوه تعیین رنگ برای کامپوزیت های non-vita shade وکانموزیت هایvita shade متفاوت است؟
اصول اولیه تعیین رنگ برای کامپوزیت های non-vita shade و vita shade مشابه است برای مثال تعیین رنگ باید قبل از ایزولاسیون انجام شود زیرا زمانی که دندان خشک می شود با توجه به توضیحات داده شده راجع به value و … رنگ آن تغییر می کند. دومین نکته این است که دندان ها قبل از تعیین رنگ باید حتما کاملا تمیز شده تا تعیین رنگ درست انجام شود. منبع نوری درستی برای تعیین رنگ انتخاب شود و بهترین منبع نوری، نور روز و خورشید بوده. بیمار ترجیحا لباس رنگی نداشته باشدویارژیا هر چیزی که باعث شود در انتخاب رنگ ما تاثیر بگذارد پاک شود.انتخاب رنگ تا حد امکان سریع انجام شود تا چشم خسته نشود و اگر خسته شد با نگاه کردنبه یک صفحه خاکستری خستگی را کم کرده و بعد دوباره امتحانشود. تا به اینجا این دو تعیین رنگ از لحاظ کلی به هم مشابه بودند اما از اینجا به بعد برای کامپوزیت های vita shade ، آن shadeِ vita کلاسیک براساس value مرتب شدهو تعیین رنگ دریکبارانجام می شود. اما در مورد کامپوزیت های non-vita shade کمی پیچیده تر بوده و بهتر است که دوبار تعیین رنگ انجام شود؛ یکبار برای مینا و یکبار برای عاج. یعنی از بین کامپوزیت هایی که برای مینا هستند یکبار تعیین رنگ کرده و از بین کامپوزیت هایی که برای عاج هستند بار دیگر تعیین رنگ شده،بهتر است برای تعیین رنگ مینا از نواحی انسیزال دندان و برای عاج از نواحی سرویکالاستفاده شود.
بهترین روش انتخاب رنگ با این کامپوزیت ها استفاده از کامپوزیت روی سطح دندان است که شبیه ترین به آن انتخاب شود. اما به دلیل سختی و هزینه بر بودن این روش از یکسری دیسک های کامپوزیتی از پیش آماده استفاده می شود. این دیسک ها یا معمولا در داخل خودِکیت کامپوزیت بوده که معمولا در ایران نیست و یا خود ما باید این کامپوزیت ها را درست کنیم.
برای کامپوزیت هایی که دائما از آن استفاده می شود آماده کردن یکسری دیسک از رنگ های مختلف ارزش دارد و رنگ سنجی ها با آن انجام می شود. همینطور می توان ترکیب لایه های مختلف به خصوص لایه اپک و لایه ترنسلوسنت رویی را بهتر دید. به این صورت که دو دیسک را روی هم گذاشته تا مشاهده شود ترکیب رنگ به چه صورت است. به راحتی می توان این دیسک ها را داخل مطب آماده کرده؛ فقط باید حواسمان باشد که ضخامت این لایه ها درست گرفته شود که رنگی که تهیه می شود شبیه ترین حالتبه کلینیک باشد.
به تدریج کمپانی ها تلاش کردند که تعداد shade های کامپوزیت ها را کمتر کنند . برای مثال شرکت تری ام در کامپوزیت های یونیورسال رستوریتیو خود کامپوزیت های ۸+۲ (۸ shade کامپوزیت +۲ کامپوزیت pink opaquer و extra white) را معرفی کرد که ترکیب این کامپوزیت ها گفته شد،می تواند ترکیب مختلفی را ایجاد کند. با ادامه پیدا کردن این روند و به خصوص استفاده از کامپوزیت در نواحی خلفی که دیگر تکنیک لیرینگ خیلی در آنجا معنا نداشت باعث شد که کامپوزیت های تک shade معرفی شوند. کامپوزیت هایی که ادعا میکنندبا یک کامپوزیت می توان دندان هاییبا رنگ های مختلف را ترمیم کرد.معروف ترین کامپوزیتی که امروزه در بازار موجود است و چنین ادعایی دارد کامپوزیت اومنیکروما شرکت توکویاما است اما به تدریج به تعداد این کامپوزیت ها اضافه می شود.
این کامپوزیت ها برای نشان دادن رنگ های مختلف در ترمیم های مختلف از خود از مکانیسم های نسبتا ساده ای استفاده می کنند. این ها معمولا شدیدا ترنسلوسنت بودهودراین کامپوزیت ها جسمی که درورایماده ترنسلوسنت وجود دارد عاج دندان است.بنابراین نور با عبور از کامپوزیت به عاج دندان برخورد کرده و رنگ زیرین را برگردانده و در نتیجه فارق از اینکه دندان چه رنگی است این کامپوزیت می تواند رنگ دندان زیرین را منعکس کند. همچنین به عبارتی برخی از کامپوزیت ها به دلیل ساختار فیلر ها و … اصطلاحا گفته میشود که خاصیت chameleon effect داشته یا مثل آفتاب پرست رنگ عوض می کنندکه اساس کار براساس توضیحاتِ داده شدهاست. ولی در این کامپوزیت ها به دلیل ساختار و شکل فیلر ها این خاصیت وجود دارد.
اما برای این اتفاق باید چند نکته باید رعایت شود تا نتیجه دلخواه به دست آید. برای به دست آوردن نتیجه مناسب بهتر است که تمام دیواره های اطراف، از عاج دندان باشد. هر چه تعداد دیواره ها کمتر بوده،اثربخشی این کامپوزیت ها هم کمتر می شود زیرا که آن هم می خواهد رنگ عاج زیرین را برگرداند. همچنین هرچه که عمق ترمیم کمتر باشد این کامپوزیت ها اثربخشی بهتری دارند. بنابراین بهترین نتیجه معمولا در ترمیم های cl1یا ترمیم های cl5که ۵ دیواره عاجی داشته و همینطور ضخامت زیادی ندارندیا حتی برای مثال در برخی از cl3ها که دیواره هایشان معمولا تقریبا همگی عاجی هستند، در این ها نتیجه خوبی به دست می آید.
حواستان باشد که اگر جایی بد رنگی یا show throughوجود دارد به هیچ عنوان بدون بلاکر از این کامپوزیت ها که نقش کامپوزیت های اپک را دارند استفاده نشود زیرا که به طور کامل رنگ زیرین آن مشخص خواهد شد.
پس این کامپوزیت های تک shade می توانند کامپوزیت های خوبی باشند به شرط اینکه مکانیسم و کاربرد آن را بدانیم و توقع اشتباه از آن ها نداشته باشیم.وتوقع نداشته باشیم که دندان قدامی که نصف آن شکسته است را با این کامپوزیت ترمیم کرده و نتیجه دلخواهی هم مشاهده کنیم. و یا اینکه از این کامپوزیت توقع نداشته باشیم که نتیجه یک ترمیم لیرینگرا از آن بگیریم.
این کامپوزیت ها در ترمیم های کوچک با دیواره های عاجی زیاد که می خواهیم به سرعت کار کرده و از یک کامپوزیت استفاده کنیم انتخاب مناسبی هستند.
برای داشتن یک ترمیم زیبای ایده آل، اول از همه، از تکنیک هایلیرینگ با ترکیب ترنسلوسنسی های مختلف برای بازسازی کاملا مشابه دندان طبیعی و ایجاد ترمیم نچرال باید از آن استفاده شود در غیر اینصورت و استفاده از کامپوزیت تک shade نتیجه دلخواه به دست نمی آید.
نکته دوم این است که انتخاب رنگ صحیح کامپوزیت شرط رسیدن به یک ترمیم زیبای ایده آل است پس از انتخاب رنگ درست غافل نشوید.
سومین مورد ایجاد بافت سطحی مناسب است ؛ که در اپیزود قبل راجع به نحوه بازتابش نور گفته شد که می تواند منظم یا نامنظم بوده و می تواند روی value یا همان میزان بازتابش نور اثر بگذارد. در کل بدون ایجاد بافت سطحی، ترمیم زیبای ایده آل به دست نخواهد آمد و لازم است حتما آناتومی را رعایت کرده و خطوط سطحی دندان و روند کامل پالیش کامپوزیت را دنبال کرده تا به نتیجه دلخواه برسیم.
همچنین علم شما از تغییرات دندان به شما کمک خواهد کرد که بتوانید طبیعی ترین حالت را بازسازی کنید ؛ بدین معنی که رنگ پوست شخصی چه رنگی است و سن او چقدر است و با بالا رفتن سن چه تغییری روی ساختار دندان و رنگ ایجاد می شود، این ها به شما کمک خواهد کرد که طبیعی ترین حالت را بتوانید به دست آورید.
منبع پادکست : کانال تلگرام پادکست مارتنزیت
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.